Norge har over mange år hatt problem: Gjennomsnittsalderen på bilene som kjører på alderen har vært blant de høyeste i Europa, og den har stadig blitt eldre.

Det er et større problem enn det høres ut som, for det er to ting som virkelig har blitt bedre for hvert år: Trafikksikkerheten og utslippene.

– Økende alder i bilparken i Norge er ikke et godt tegn. Når vi vet at nye biler er sikrere enn gamle biler, må det tas grep for å få de eldste, minst trafikksikre og minst miljøvennlige bilene av veiene. Derfor må vrakpanten settes opp, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Ifølge NAF har gjennomsnittsalderen på biler på norske veier økt med 2 år fra årtusenskiftet. Den er nå hele 11 år gammel.

– Dette er helt klart en utvikling som går i feil retning. Vi vet at nyere biler er langt mer sikre i trafikken enn gamle biler. Så denne utviklingen er ikke bra for trafikksikkerheten, sier Sødal.

I Norge var det i 2023 registrert 2.841.502 personbiler. Av disse var 651 633 biler 16 år eller eldre. Det tilsvarer 23 prosent av bilparken.

Ønsker økt vrakpant

Ifølge NAF er den viktigste årsaken til at færre dør i trafikken, bedre sikkerhet i bilene. Ulike typer sikkerhetsutstyr i bilene har økt kraftig i omfang siden 1990-tallet til dag. Det startet med airbag og ABS-bremser, mens nå har vi i tillegg mye annet sikkerhetsutstyr.

– Økende alder i bilparken i Norge er ikke et godt tegn. Når vi vet at nye biler er sikrere enn gamle biler, må det tas grep for å få de eldste, minst trafikksikre og minst miljøvennlige bilene av veiene. Derfor må vrakpanten settes opp, sier Sødal.