De siste årene har kinesiske bilprodusenter gått fra å være noe obskurt som man ler av, til å virkelig ta markedet med storm.

Elon Musk har gått fra å åpenlyst latterliggjøre BYD, til å nylig uttale at de kinesiske merkene ville knuse sine rivaler om det ikke ble innført tollbarrierer.

Mange merker har inntatt Norge

I Norge har de kinesiske merkene etablert seg på løpende bånd. Mest profilert er kanskje BYD, Maxus, Nio og Xpeng.

Men de største kinesiske merkene er de som mange vil oppfatte som europeiske: Størst er tidligere erkebritiske MG, som nå eies av kinesiske SAIC. De gjorde seg tidlig bemerket med sin rimelige Zs Ev, og har siden hatt suksess med både Marvel R og MG4.

Det nært Volvo-relaterte merket Polestar blir også definert som kinesisk, selv om det har hovedkontor i Sverige. Merket er nemlig under paraplyen til kinesiske Geely, og produseres i Kina.

Med henholdsvis 16.000 og 14.000 biler på norske veier, er de blitt et vanlig syn.

Få merker har fått fotfeste

Men tall Nettavisen har fått fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser derimot at de de fleste kinesiske merkene sliter med å opprettholde skikkelig fotfeste.

Kun 7,8 prosent av bilene som er registrert i Norge siden januar 2023 fra de 15 merkene OFV definerer som kinesiske. Og det er kun fire av disse som har registrert over 1000 biler i samme periode.

Den klart største er MG, som har hatt blant markedets mest attraktive kampanjerenter over noe tid, etterfulgt av de ganske like store BYD og Polestar.

Til sammenligning ble det registrert nær 29.000 Tesla Model Y i samme periode.

Hongqi har nesten ikke solgt biler i Norge etter at de i 2022 levert mange av den enorme e-HS9, mens HiPhi nesten ikke har solgt biler i Norge selv om de vant NAFs rekkeviddetest i vinter.

– Altfor tidlig å avskrive kineserne

Redaktør Atle Tuverud i Bilforlaget mener man derimot ikke man skal la seg lure av disse tallene:

– Det er altfor tidlig å avskrive kineserne. Og det er lett å få feil inntrykk av norsk registreringsstatistikk, sier bileksperten til Nettavisen.

– Bilutstillingen i Beijing tar i disse dager pusten fra den ene etter den andre. Det er en utrolig produktutvikling, påpeker han.

Han viser blant annet til at Model Y-konkurrenten G6 fra Xpeng vil offentliggjøre prisingen sin denne uka.

– Xpeng som nå har kommet inn hos kjente norske bilforhandlere som Bilia, Nardo, Autostrada, Bil i Nord og Ålgaards Auto, vil etter hva BilNytt.no kjenner til bytte til ren forhandlermodell. Dermed vil stadig flere kinesiske bilmerker komme inn som «vanlig bilmerker» hos kjente norske bilforhandlere. Det er dette som har vært suksessoppskriften til MG hele veien, sier han.

Han sier at det bare ser ut til å være Nio som forsetter med det han omtaler som «sin vanvittig dyre og lite effektive driftsform».

– Til og med Hongqi kommer nå med et nytt liv etter døden i Norge når deres nye mer moderate SUV lanseres av Motor Gruppen neste år. Og at BYD vil ha muskler til å sette spor i Norge er det liten tvil om. Nå har de nylig doblet modellutvalget med langt rimeligere modeller enn før.

Ifølge Toverud er det Polestar som sliter mest for øyeblikket:

– Polestar er blant de kinesiske bilmerkene som er mest ute å kjøre nå. De sliter med å oppnå volum globalt, og de sliter også i Norge etter festen i 2022–2022.

– BilNytt.no er kjent med at Polestar nå vil endre salgsmodell i Norge. Showroom i bykjernene og direktesalg på nett holder ikke lenger. Nå vil de – etter det BilNytt.no er kjent med – innføre en såkalt uekte agentmodell der Volvo-forhandlerne skal selge bilene. Spørsmålet på litt sikt er iom man trenger Polestar som eget bilmerke, kan ikke Volvo selge disse bilene på samme måte som Ford selger Mustang?

– Eventyrlig fremgang

De norske importørene av de kinesiske merkene ser lyst på fremtiden.

– For Xpengs del er det liten tvil om at vi opplever en eventyrlig framgang. I fjor høst lanserte vi Xpeng G9 i Norge, og siden det har pilene kun pekt oppover. Dette understøttes av registreringsstatistikken som hittil i år viser en formidabel økning for vårt merke, sier PR-sjef Knut Arne Marcussen i Xpeng til Nettavisen.

– Vi opplever en større aksept og kundene anerkjenner i stor grad alle fordelene de får med våre modeller, sånn som ledende ladehastighet ved hurtiglading, høyt utstyrsnivå, god rekkevidde, bra komfort og imponerende byggekvalitet. I kombinasjon med fornuftige priser og et stadig sterkere agentnettverk, er vi overbevist om at dette i økende grad er noe flere kunder får øynene opp for.

Nio er kanskje den mest banebrytende aktøren på det norske markedet, gjennom sin satsing på biler der du kan bytte – fremfor å lade – batteriene. Dette krever enorme investeringer i infrastruktur, og de mener nordmenn i liten grad er opptatt av det kinesiske:

– For vår del handler det nok vel så mye om at vi fortsatt er et relativt nytt merke og derfor er ukjent for enkelte, sier PR-sjef Ina Døhlen Lorentzen i Nio til Nettavisen.

– Ved å vise god kvalitet og service over tid, er vi overbeviste om at spørsmålet om hvor vi kommer fra vil få mindre og mindre betydning.