Tre dager før Nasjonal transportplan (NTP) lagt fram, stilte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) opp i avisen Ringerikes Blad. Da presenteres nyheten om et storstilt veiprosjekt i Buskerud fylke: Regjeringen skal bruke 13 milliarder kroner på ny E16 mellom Skaret og Hønefoss.

– Vi går nå i gang med veien som kalles «dødsveien». Det er en vei med mange ulykker, som vi mener ikke kan vente, sa Nygård om E16 gjennom Hole til NRK.

Men det dette egentlig betød, var at det opprinnelige prosjektet som Ringerike hadde blitt lovet – og ikke minst planlagt for, vei og tog mellom Sandvika og Hønefoss, ble skrotet.

– Vi må roe oss ned

Dette har fått folk i regionen til å koke av raseri.

– Vi er rasende. Vi er så sinte at vi må roe oss ned før vi skal i møte for å diskutere hvordan vi skal svare politikerne, sier Ivar Gunnar Lia som er organisert i aksjonistgruppa Banevokterne til Nettavisen.

Dette har skjedd med Ringeriksbanen på 30 år


  • 1992: Enighet mellom Ap og SV om å bygge Ringeriksbanen sammen med Lærdalstunnelen og nytt luftfartsmuseum i Bodø

  • 1993: Opprettelsen av Forum nye Bergensbanen (jobber for utbedring av Bergensbanen og dermed Ringeriksbanen)

  • 1994: Ingenting

  • 1995: Ingenting

  • 1996: Ingenting

  • 1997: Ingenting

  • 1998: Ingenting

  • 1999: Ingenting

  • 2000: Ingenting

  • 2001: Ingenting

  • 2002: Ingenting

  • 2003: Ingenting

  • 2004: Ingenting

  • 2005: Ingenting

  • 2006: Ingenting

  • 2007: Ingenting

  • 2008: Ingenting

  • 2009: Ingenting

  • 2010: Ingenting

  • 2011: Ingenting

  • 2012: Ingenting

  • 2013: Ringeriksbanen ført opp i nasjonal transportplan av rødgrønn regjering

  • 2014: Ingenting

  • 2015: Oppdragsbrev utsendt fra Solberg-regjeringen. Statens Vegvesen og Bane Nor satt sammen for å bygge prosjektet felles. Ble feiret med storstilt kakefeiring og jubel fra Erna Solberg og hennes regjeringspartnere.

  • 2016: Planlegging

  • 2017: Planlegging

  • 2018: Planlegging

  • 2019: Planlegging

  • 2020: Statlig plan for prosjektet vedtatt av Solberg 2-regjeringen

  • 2021: Ingenting

  • 2022: Ingenting

  • 2023: Ingenting

  • 2024: Ingenting

Han lover at politikerne ikke skal slippe unna denne gangen. Det kan ordfører Morten Lafton (Ap) i Jevnaker bekrefte.

– Nå tar vi opp kampen.

Gharahkhani: – Ap er garantist

Det var like før stortingsvalget i 2021 at Masud Gharahkhani (Ap) sa at de ville være garantist for det viktige samferdselsprosjektet Ringeriksbanen.

– Det er viktig for klimaet og for Ringerike. Det har vært nok løftebrudd fra regjeringen vi har nå, sa Gharakhani og pekte på den daværende blå regjeringen.

– Arbeiderpartiet garanterer igangsetting av Ringerikstunellen og i 2022, sa Gharahkhani i en reklame for Ap på Facebook.

– Utenfor demokratiske spilleregler

Men slik skulle det altså ikke bli. I NTP står det tørt: «Ringeriksbanen tilbakeføres til Bane NOR og vurderes nærmere i lys av ny fjerntogstrategi».

Det vil si at det ikke blir noe av togstrekningen nå. Lokalpolitikerne er i harnisk etter løftebruddet.

– Vi har stått på stand og jobbet for dette. Vi har stolt på at dette skulle komme. Vi føler oss kastet under bussen, sier partifelle og ordfører Morten Lafton (Ap) i Jevnaker til Nettavisen.

Nettavisen har i flere artikler omtalt dødsulykkene på veistrekket E16 Skaret-Hønefoss. Les de her:

– Vi har blitt løyet for. Det å lyve slik som Gharakhani er utenfor demokratiske spilleregler, sier Lia.

Varaordfører Stian Bakken (Sp) i Ringerike kommune mener dette er det verste han har sett i norsk samferdselspolitikk.

– Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hilser hjem til Østfold, sier Bakken.

Prosjektet det aldri blir noe av

Togprosjektet fra Sandvika i Bærum kommune til Hønefoss er historien om et prosjekt hvor vyene og budsjettene har vært store, men som aldri har materialisert seg i togspor.

Allerede for 50 år siden – minst – hadde politikerne planer om å bygge en bane mellom Sandvika og Hønefoss, kommer det fram av det statlige selskapet Nye veiers nettsted.

For å gjøre en lang historie kort: Politiske vedtak er tatt og det er brukt 2,3 milliarder på planlegging, melder Bergens Tidende. Staten har kjøpt 33 boliger, hytter og gårdsbruk – og en campingplass – for å gi plass til utbyggingen.

Dette har kostet 200 millioner kroner, opplyser prosjektutviklingssjef Vidar Stormark i det statlige selskapet Nye veier overfor Nettavisen.

– Kommunene har brukt tre milliarder

Men pengene har ikke fløyet bare der.

Kommunene i regionen har brukt milliarder på å legge til rette for prosjektet som skulle komme, ifølge varaordfører Bakken;

– Vi har lagt til rette ved å øke kapasiteten innenfor skole, vann- og avløp, på det meste. Administrasjonen sier vi har brukt nærmere tre milliarder i Ringeriks-kommunene. Det i tillegg til pengene som har gått med til planleggingen. Så legger man det hele i en skuff. Det ville aldri skjedd i det private.

Han sier at det blir umulig å drive kommunepolitikk når det ikke finnes forutsigbarhet.

– Det fører også til politikerforakt. Hvorfor skal folk på Ringerike stemme ved stortingsvalg når politikerne sier én ting før valget og gjør noe annet i regjering?

Ikke gitt opp

Men stortingspolitiker Masud Gharahkhani sier – vagt – at valgløftet ikke er brutt.

– Morten, jeg og mange med oss har ønsket oss Ringeriksbanen. Men sånn ble det ikke nå. Ringeriksbanen er ikke skrinlagt, vi må fortsette å jobbe for det sammen, sier Gharahkhani til Nettavisen.

– Samtidig skal vi være glad for at Ringerike og Hallingdal får til sammen 18 milliarder til et enormt veiløft: E16 Skaret, RV7 Ørgenvika-Kittilsvik og E16 Nymoen–Eggemoen. I tillegg er RV7 og RV52 prioriterte utbedringsstrekninger i den nye planen.

Dette vil bety enormt mye for innbyggerne med både bedre trafikksikkerhet, fremkommelighet og arbeidsplasser, sier han.

– Politikk handler om å løse utfordringer folk opplever i hverdagen.

Tøffe valg

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård vil ikke kommentere hvorvidt han hilser hjem til Østfold. Men statssekretær Tom Kalsås (Ap) i samferdselsdepartementet sier til Nettavisen at regjeringen har vært nødt til å prioritere.

– Regjeringen har måtte ta noen tøffe valg, konsekvensen er at vi ikke får til alt vi ønsker å få til.

Kalsås forklarer videre at den såkalte dødsveien skal utbedres.

– Det er nødvendig å komme i gang med utbygging av strekningen, noe regjeringen viser ved å prioritere nesten 14 milliarder til prosjektet.

Dette grepet gjør det mulig å komme i gang med fellesprosjektet, sier Kalsås. Togstrekningen i Østfold er prioritert etter anbefaling fra Jernbanedirektoratet. Hva penger angår, er denne strekningen mer lønnsom.

– Dette er ikke like størrelser økonomisk, slik at en bortprioritering av banen i Østfold ikke ville være tilstrekkelig for å finansiere jernbanedelen av FRE16 som hadde en kostnad på 39 milliarder kroner.

Den samlede kostnadene for tog og vei på Ringerike ville blitt 53 milliarder kroner, sier statssekretæren.

SV: – Vi har en avtale

Men SV er på ingen måte fornøyde og har klare forventninger.

– Vi har en klar budsjettavtale som sier at Ringeriksbanen skal være et fellesprosjekt med tog og vei. Denne avtalen bryter de. Jeg har bedt ministeren om å rydde opp i dette rotet, sier stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) til Nettavisen.

Fagerås sitter i transport- og kommunikasjonsavdelingen.

– Jeg forventer at de ordner opp. For dette går ikke. Vi har en avtale.

LES OGSÅ: SV freser mot regjeringen: – Helt rystet

Dette er nasjonal transportplan

Nasjonal transportplan (NTP) er en stortingsmelding som presenterer regjeringens transportpolitikk og beskriver hvilke målsettinger, virkemidler og prinsipper regjeringen legger til grunn for den.

Planen lages for en tolvårsperiode, men med hovedvekt på de første seks årene. Planen revideres hvert fjerde år.

NTP erstatter de tidligere sektorvise langtidsplanene for sjø- vei-, luftfart- og jernbanesektoren, og utarbeides av Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.

Kilde: Snl.no