«Grunnet et meget omfattende IT-krasj hos vårt lager og transportør hele forrige uke – har dette skapt enormt store forsinkelser i våre leveringsprosesser».

Det skriver Skousen, som selger hvitevarer og kjøkkenutstyr, i en e-post fredag til kunder som venter på bestillinger.

Martin Bak, kommunikasjonssjef i Whiteaway Group – som eier Skousen – bekrefter IT-krasjen overfor Nettavisen.

– Jeg kan bekrefte at vi har hatt et IT-krasj. Feilen ligger hos vår eksterne logistikkpartner, sier Bak.

Skousen har totalt 18 franchise-butikker i Norge, i tillegg til nettbutikk.

Bak opplyser om at de er operative igjen nå, men at alle ordre har blitt sendt manuelt.

– Vi jobber med å få levert varene. Det var en ekstraordinær situasjon.

I mailen skriver de at berørte kunder nå vil få 500 kroner i kompensasjon.

Les også: Tesla sier opp 500 personer i én avdeling

Bak presiserer imidlertid at det ikke er snakk om en generell kompensasjon.

– Alle kunder behandles individuelt og vurderes fra sak til sak, og i forhold til hva de har kjøpt. Det er derfor ingen generell kompensasjon.

Hvor mange kunder er berørt?

– Det vet jeg ikke.